De driejarige overeenkomst houdt in dat Nokia tien toestellen exclusief voor
Orange gaat maken. Bovendien mag het ook navigatiesoftware en spelletjes
leveren via het netwerk van Orange.
Maar een van de belangrijkste onderdelen van Ovi, de online
dienstenbundel, mag niet door Nokia worden uitgebaat op Orange toestellen:
de muziekwinkel.
Terwijl juist dat onderdeel door Nokia gezien werd als het vlaggenschip van
Ovi, diensten waarmee Nokia hoopt consumenten directer aan zich te binden.
En natuurlijk ook meer omzet binnen te halen via andere kanalen dan alleen het
verkopen van telefoontjes.
Orange, onderdeel van France Telecom, bestrijdt Nokia’s Ovi al sinds de
dag dat de Finse mobieltjesproducent de dienstenbundel aankondigde.
Orange en de andere telecommers zagen Ovi, en dan in het bijzonder de
muziekdienst, als een bedreiging.
Telecombedrijven zoeken al tijden naar manieren om meer geld uit de abonnees
te halen.
Tegen betaling mobiele diensten leveren is er één van.
Het is ook handig: als gebruiker surf je op je UMTS-mobieltje straks naar de
Orange muziekwinkel, je downloadt een muziekbestand voor 1 euro of minder en
kunt de muziek direct afspelen.
Apple bewees met iTunes en de iPod dat het binden van klanten aan een online
dienst via de hardware - de iPod - goed werkt.
En als dat via de vaste ADSL-lijn of via de kabel kan, waarom dan niet
draadloos, en direct naar de mobieltjes?, dacht Nokia.
Telecombedrijven hebben jaren geleden fors moeten betalen voor hun
UMTS-frequenties, de breedband-standaard die het makkelijk versturen en
ontvangen van veel data mogelijk maakt.
De bedrijven in het verzadigde Europa hebben de afgelopen periode
daarnaast flink moeten inleveren op inkomsten per gebruiker. Zij stunten met
ramsjprijzen om klanten bij elkaar weg te snoepen.
Des te belangrijker worden in hun ogen daarom de 'verticale diensten'.
Dat zijn online diensten, zoals muziekdownloads, die iedere telecommer apart
zal gaan leveren aan de eigen gebruikers.
Een grote concurrent als Nokia werd daarbij niet op prijs gesteld. Het zou een
beetje zijn alsof Shell toestaat dat Total de Shell-pompen gebruikt om
Total-benzine aan te bieden.
Nu is Orange dan alsnog akkoord gegaan met Nokia. De Finse mobieltjesmaker
krijgt de kans om via het Orange-netwerk frontaal de aanval in te zetten op
Google, Apple en - wie weet - TomTom.
Overigens is de deal niet met gesloten beurzen beklonken. Orange en Nokia
hebben afgesproken de inkomsten te delen.
Er staat voor Nokia veel op het spel. Het gaf miljarden uit om Navteq
te kopen, een maker van navigatiekaarten.
TomTom's businessmodel leunt nog steeds op de verkoop van aparte kastjes aan
consumenten. Nokia hoopt marktaandeel af te snoepen van TomTom door alles in
één mobieltje te kunnen leveren.
Google is volgens diverse berichten in de afgelopen maanden, bezig met het
ontwikkelen van een pakket aan online diensten die ook voor de draadloze
gebruiker beschikbaar moeten zijn.
En tenslotte is er natuurlijk Apple, dat met de populaire iPhone Nokia naar de
kroon probeert te steken. Nokia is er alles aan gelegen om deze nieuwkomer
in het mobiele segment de pas af te snijden.
De tijd begint te dringen voor Nokia. Volgens onbevestigde berichten
wil Apple deze zomer een nieuwe iPhone in de markt gaan zetten.
Deze versie zou geheel toepasbaar zijn op de laatste generatie UMTS-netwerken.
Vele kinderziektes uit de eerste iPhone zouden moeten zijn opgelost.
Volgens geruchten zou Nokia zelf ook bezig zijn met een 'iPhone-killer', de
Nokia 'Tube'. Wellicht dus dat de wereld zich na de zomer mag verheugen op
een titanenstrijd tussen Apple en Nokia.
Het betreft hier overigens een deal tussen Orange in negen Europese landen,
waaronder niet Orange Nederland niet valt. Orange Nederland is tegenwoordig
onderdeel van T-Mobile. In de andere landen is het eigendom van France
Telecom.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl